Å bli satt i bås av Facebook

IMG_0184

Hvordan har Facebook fått det for seg at jeg trenger slankeprodukter, nye joggesko og botox?

Jeg som på Facebook legger ut aprildikt, og bilder fra både kveldsturer og søndagsturer. Jeg viser frem glimt fra de aktiviteter jeg fyller dagen med, jeg linker til sider jeg tror vil interessere andre enn meg selv, og jeg deler tanker om det å ta vare på minner.

Jeg legger aldri ut bilder som viser at jeg nok skriver mer enn jeg springer. Jeg klikker aldri på noen av slankeproduktene som anbefales meg der til høyre på siden, og jeg har helt nye joggesko, samt de beste intensjoner om å bruke dem når veiene igjen blir bare.

Likevel pøser Facebook på med fettbrenning, joggesko og vondt i kroppenreklamer. Jeg vil ikke ha det, jeg vil egentlig ikke ha reklame i det hele tatt! Men hvis jeg må, hvis det er dealen med Facebook, så vil jeg heller ha turtips, bokanbefalinger, matoppskrifter, teknologinyheter og annet som gir meg mening og tro på livet og framtiden. Ok da, de italienske skinnveskereklamene kan også få være der.

Går de på alder, ser de på hva mine venner liker, eller har de satt meg i bås? Hvordan kan Facebook tro at de kjenner meg, hva gjør at de trekker helt feile slutninger og bare gjør meg irritert med reklamen sin?

Hvis du vet noe jeg ikke vet må du gjerne gi meg et svar.